De Kade gebruikt cookies om inzicht te krijgen in de bezoekersaantallen en de website te verbeteren. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
Op donderdag 27 mei ontving burgemeester Haan van Maassluis het eerste exemplaar van ‘De Kade – De geschiedenis van een woonwijk’, een uitgave van de Historische Vereniging Maassluis. De projectontwikkelaar van De Kade biedt alle toekomstige bewoners van de nieuwe woonwijk een boekje aan.
Projectontwikkelaar Appelbloesem is vanaf het begin van de voorbereidingen voor de ontwikkeling van de nieuwe woonwijk De Kade geïnteresseerd in de geschiedenis. Als eigenaar van het terrein wist zij veel over het industriële verleden van de coatingfabriek, maar de nieuwsgierigheid ging verder terug. Wat was de bouwstijl van de woningen die ooit op deze locatie stonden? Wat voor pakhuizen stonden er op het Hoofd? Waar stond de oude watertoren precies?
Deze nieuwsgierigheid werd gevoed door een idee. Appelbloesem vindt het belangrijk om De Kade te ontwikkelen met oog voor de geschiedenis. Juist die verbinding met het verleden geeft karakter en ziel aan een nieuwe woonwijk. Op zoek naar antwoorden over het verleden kwam zij uit bij de Historische Vereniging Maassluis. Eenmaal in gesprek kwam al snel de vraag of Appelbloesem een bijdrage wilde leveren aan een historisch naslagwerk over de geschiedenis van de projectlocatie.
Dat leidde tot het boekje ‘De Kade – De geschiedenis van een woongebied’ dat donderdag 27 mei 2021 werd gepresenteerd. Burgemeester Haan en projectmanager Piet Broekhoven namen de eerste exemplaren in ontvangst, maar het boekje is vooral bedoeld voor de toekomstige bewoners van De Kade die allemaal een exemplaar krijgen toegestuurd.
Johan de Waard is de schrijver van het naslagwerk. De verbinding met het verleden die voor de projectontwikkelaar van De Kade van groot belang is, geldt zeker ook voor hem. De Waard heeft als kind gewoond op de locatie waar nu de nieuwe woonwijk verrijst. Tijdens de presentatie van zijn boekje vertelde Johan hoe hij de informatie over het gebied heeft verzameld. Niet alleen door in de historische bronnen te duiken, maar ook door gesprekken te voeren met huidige en voormalige inwoners van Maassluis die de verhalen nog kenden. Met de uitgave hoopt hij iets toe te voegen aan de beleving van de toekomstige bewoners.
Burgemeester Haan van Maassluis was blij met zijn exemplaar van de uitgave. ‘Ik dank de vereniging voor dit prachtige boekje dat hoort bij een nieuwe woonwijk waar ik als burgemeester van Maassluis trots op ben’, reageerde hij. ‘Het is mooi om te zien dat Appelbloesem bij het ontwikkelen van dit nieuwe woongebied oog heeft voor het verleden. En door het werk van Johan de Waard kunnen ook de toekomstige bewoners kennis nemen van de lange geschiedenis die het gebied al heeft.’
Ook voor Piet Broekhoven, projectmanager van De Kade en voorheen plantmanager bij Conline Coatings, heeft de historie van het terrein een link met zijn persoonlijke geschiedenis. ‘Sinds 1900 stond er hier achtereenvolgens een glasfabriek, een vismeelfabriek en de fabriek van Key & Kramer, de voorganger van Conline. Ik heb jarenlang bij Conline gewerkt dus er liggen heel wat voetstappen van mij aan De Kade’, vertelde Broekhoven toen ook hij een exemplaar van het boekje ontving. ‘En nu werk ik met heel veel plezier mee aan de toekomst van de wijk.’
Lezers van het boekje zullen zien dat er een kleine 700 jaar geleden voor het eerst werd gesproken over een vissersnederzetting die later Maassluis zou heten. De plek waar nu de nieuwe woonwijk wordt ontwikkeld maakt deel uit van de Taanschuurpolder. Die historische naam zegt veel over het gebied. Tanen is het conserveren van visnetten. Netten en touwen werden gekookt in taanketels in een extract van verschillende bomen, waaronder de eik. Zo werd verrotting van de netten tegengegaan. Taanschuren dienden voor opslag van allerlei spullen voor de visserij.
Spannende verhalen zijn er uit de Tweede Wereldoorlog. In september 1944 brachten de Duitse bezetters ter hoogte van de Boonerhaven twee schepen tot zinken. Daarmee wilden ze ervoor zorgen dat de geallieerden niet naar Rotterdam zouden kunnen varen. De actie had weinig succes, ook niet toen er in oktober nog twee schepen werden afgezonken. In 1946 zijn de schepen met dieptebommen gesloopt en daarna verwijderd.
De metrolijn die voor veel bewoners van de nieuwe woonwijk een belangrijke verbinding naar Rotterdam en naar het strand van Hoek van Holland zal vormen, heeft ook een lange geschiedenis. Waar nu snelle en moderne metrotreinen in hoge frequentie en rap tempo naar beide kanten rijden, waren vroeger stoom-, diesel- en elektrische treinen te zien. Met passagiers voor de boot naar Engeland of bijvoorbeeld met buizen voor de coatingfabriek. Wie van spannende verhalen houdt, vindt zelfs een oude foto van een ontspoorde passagierstrein. Een ongeluk waarbij ondanks de ravage gelukkig geen gewonden vielen.
Terug naar het nu! Wie de projectlocatie volgt vanaf de dijk, ziet dat de bouw van de eerste twee lussen met in totaal 68 grondgebonden woningen al vergevorderd is. De kappen zijn al op de huizen geplaatst en na de zomer zullen de eerste woningen worden opgeleverd. Ook het eerste panoramagebouw is inmiddels in aanbouw. De wanden van de parkeergarage en de eerste woonlaag zijn al klaar. Nu al is te zien hoe prachtig de toekomstige bewoners vanuit dit gebouw zullen uitkijken over het water.
Voor iedereen die enthousiast is geworden over De Kade is er goed nieuws. Eind juni gaat de verkoop van de tweede fase van start. Voor de zomer gaan 62 stoere stadswoningen in lus 3 en 4 in de verkoop. Na de zomer volgt Zalmstael, het derde panoramagebouw met 40 luxe appartementen. Houd onze nieuwsberichten in de gaten voor het laatste nieuws.